חדשות

אחיות מגלות סובלנות רבה יותר לחולים המתייעצים עם רבנים

כך עולה מסקר שהוצג בכנס "שאלת רב" שנערך בבית החולים פדה-פוריה ועסק בהתמודדות צוותים רפואיים עם מעורבות רבנים בהחלטות על טיפול רפואי

משתתפי הכנס "שאל את הרב" ב"פדה-פוריה". צילום: דוברות בית החולים

סקר שבוצע בקרב צוותים רפואיים שכללו רופאים ואחיות העלה כי האחיות מבטאות עמדה חיובית יותר בהתייחסותן לפניית המטופל לבקש התייעצות עם רבנים לגבי טיפול רפואי. הסקר גם העלה שנמצא קשר חיובי בין רמת הדתיות של הנשאל לעמדה החיובית לגבי מה שנקרא "שאלת רב".

ממצאי הסקר הוצגו בשבוע שעבר בכנס ראשון מסוגו שעסק ב"שאלת רב" שהתקיים במרכז הרפואי פדה-פוריה שליד טבריה. השתתפו בו רבנים מצפון הארץ ואנשי צוותים רפואיים מ"פדה-פוריה" ומהמרכז הרפואי זיו בצפת. הכנס נועד להציג את סוגיית ההתמודדות של צוות רפואי במצבים שבהם המטופלים מבקשים מעורבות והתייעצות עם רבנים לגבי הטיפול הרפואי שהם מקבלים או יקבלו. את האירוע יזמו וארגנו מלכה אמר-מדמון, מנהלת הסיעוד, וקרן מנדל, מרכזת האיכות ב"פוריה".

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי, אמר: "מיסוד הקשר שבין הרפואה להלכה נוצר הודות לשילובם של רופאים בעלי השכלה תורנית גבוהה ורבנים בעלי השכלה רפואית רחבה במרכזי מחקר רפואיים-הלכתיים. נוצר קשר דו סטרי בין גדולי הפוסקים לבין רופאים בכירים בארץ ובחו"ל והוטמעו עקרונות הומניים יהודיים בחוקי הבריאות והרפואה שנחקקו בכנסת. היום אנחנו נכונים יותר מתמיד לחזק את הקשר שבין הרפואה להלכה, שניתן לחזקו על ידי הרחבת השיח שבין רופאים לרבנים, הקשבה והחלפת דעות. טובת המטופל היא הדבר היחיד שצריך להיות לנגד עינינו. למענו זו חובתנו לשתף פעולה".

במרכז הכנס עמדו ממצאי מחקר ראשון מסוגו שעסק בעמדות צוות רפואי לנושא "שאלת רב". אמר-מדמון, שערכה את המחקר יחד עם מנדל, הסבירה: "'שאלת רב' הוא מונח שמשמעותו היא שעל כל אדם לבחור את מורה הדרך הרוחני שלו, הרב שלו, ולהתייעץ בו בעניינים רוחניים וגם בענייני יומיום.

"לדוגמה, מטופל מבקש להשהות או לדחות טיפול כיוון שברצונו לשאול רב מה דעתו לגבי הטיפול המוצע לו. מטופל זה בדרך כלל יקבל את עצת הרב, לעתים בניגוד לדעת הצוות הרפואי המקצועי. התכנסנו אפוא על מנת לדון בסוגיה החשובה הזאת כשותפים הרואים בבריאות האדם ושלמותו הנפשית והרוחנית מטרה שיש לחתור אליה".

המחקר התבסס על 247 שאלונים שהופנו לאנשי צוות רפואי – 74% היו אחיות, 24% רופאים. בין המסקנות עלה שהאחיות מבטאות עמדה חיובית יותר בהתייחסותן לפניית המטופל לשאלת רב.

הרב הראשי של צפת שמואל אליהו הציג בכנס את ההיבט ההלכתי שב"שאלת רב" ומקומו ברפואה המודרנית. הוא הדגיש בדבריו את חשיבות ההידברות בין רופאים לרבנים.

ד"ר יורי פרליץ, מנהל היחידה להריון בסיכון גבוה, ב"פדה-פוריה", הדגיש בדבריו: "יש למצוא את הדרכים לתקשורת ישירה של הצוות הרפואי עם רבנים כדי שהמידע יעבור כולו".

ענת רוזנבלום, מנהלת השירות הסוציאלי, הציגה את חשיבות השיח המכבד ללא שיפוטיות.

נושאים קשורים:  ד"ר ארז און,  רבנים,  רפואה והלכה,  חדשות,  ד"ר יורי פרליץ,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
אנונימי/ת
22.01.2020, 20:36

נו מה-העם נעשה דתי ימני מיזוגני ופרימיטיבי
אלפי אחיות דתיות מצטרפות למערכת
ממש יופי
וברלנד מטפל בסרקומות

אנונימי/ת
22.01.2020, 21:48

תגובה דוחה לא עניינית ולא מקצועית
חשבתי שזה אתר רק לרופאים

22.01.2020, 22:21

מקווה שעדיין השיקול הרפואי גובר על העצה הרבנית

אנונימי/ת
23.01.2020, 21:07

ניסיוני ממס' מקרים של קשר בין רבנים לפסיכיאטריה סותר את הדעות הקדומות- אין התערבות מזיקה לטיפול ואנשי הדת מגבים, בדר"כ, את הרפואה.