נגיף הקורונה

אזהרת האפידמיולוג הבכיר: נגיף הקורונה עלול להדביק כ-60% מאוכלוסיית העולם

מומחה לאפידמיולוגיה ויועץ בכיר של ה-WHO הזהיר בסוף השבוע מפני התפשטות נרחבת של המגיפה | חוקרים אמריקאים מתארים את מנגנון המחלה וכיצד היא פוגעת במערכות הגוף מלבד הריאות

מפה המדמה את התפשטות נגיף הקורונה בסין ומחוצה לה. אילוסטרציה

האפידמיולוג פרופ' גבריאל לואנג (Gabriel Leung), דיקן הפקולטה לבריאות הציבור באוניברסיטת הונג קונג, מבכירי יועצי ה-WHO, הזהיר בסוף השבוע כי אם לא ירוסן, עלול נגיף הקורונה החדש COVID19, להדביק 60% מאוכלוסיית תבל. האזהרה פורסמה ביומון הלונדוני "גרדיאן".

פרופ' לואנג נחשב לאחד המומחים המובילים בעולם בכל הנוגע לאפידמיות שמחוללים נגיפי משפחת הקורונה. בינואר, במאמר שפרסם עם עמיתים ב-The Lancet, הוא הזהיר מפני "התפרצויות שיחלו בערים סיניות ושמימדיהן יגדלו באופן אקספוננציאלי".

רוב המומחים סבורים כי כל אדם שנדבק מעביר את הנגיף בממוצע ל-2.5 בני אדם סביבו, "כך ש'שיעור התקיפה' הוא 80%-60%", הוסיף פרופ' לואנג. אצל רוב הנדבקים בנגיף הנוכחי המחלה מתחילה ומסתיימת בריאות, כמו שפעת. מסיבה זו היא מוגדרת כמחלה נשימתית.

בראיון ל"נשיונל ג'יאוגרפיק" שפורסם בסוף השבוע, תחת הכותרת "הריאות הן הגרנד זירו", אמר פרופ' מתיו פרימן (Matthew Frieman) מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד העוסק בחקר נגיפי הקורונה והפתוגניות שלהם, כי "בתחילת ההדבקה הנגיף חודר לתאי רקמות הריאה - אלה שיוצרים את הליחה וכן לתאי מערך ה-cilia, הריסנים. בעוד שליחה מגינה על הריאה מפני פתוגנים ומבטיחה שהנשימה לא תהיה יבשה, הריסנים משמשים כמסננת החוצה של רסיסים זעירים, מוצקים, כמו אבקות פרחים וגם נגיפים.

"ב-SARS", הסביר פרופ' פרימן, "הנגיף הרג את הריסנים ואז דרכי הנשימה של החולה התמלאו ברסיסים מוצקים ונוזלים. ההנחה הנוכחית היא שכך יקרה גם עם הקורונה".

עוד ציין המומחה האמריקאי כי מחקרים מוקדמים שנעשו לגבי ה-COIVD19 הראו כי רבים מהחולים פיתחו דלקת ריאות בשתי הריאות מלווה בקוצר נשימה לצד תסמינים נוספים. בשלב השני של התפתחות המחלה נכנסה לפעולה המערכת החיסונית שלהם בתגובה לפלישת הנגיפית. "הגוף החל להילחם במחלה על ידי הצפת הריאות בתאי המערכת החיסונית כדי לנסות להיפטר מהנזק ולתקן את רקמת הריאות שנפגעה. כאשר תהליך זה מבוצע כהלכה, המהלך הזיהומי נמצא תחת בקרה ושליטה – כלומר הוא מתרחש רק באזור ההדבקה בנגיף ולא באזורים אחרים. אבל כאשר משתבשת פעולת המערכת החיסונית של החולה, תאי ההרג מחסלים כל מה שנמצא בדרכם, בכלל זה גם תאי רקמה בריאה והנזק מתרחב וגדל. יותר רסיסים מוצקים מצטברים בריאות ויש החמרה בדלקת הריאות.

"זהו השלב השלישי במהלך המחלה, שבו הנזק בריאות הולך ונבנה. הוא עלול להסתיים באי ספיקה נשימתית. גם כאשר החולה לא ימות עקב כך וישרוד, הוא עלול לסבול מנזק קבוע בריאותיו. כפי שנראה אצל שורדי מחלת ה-SARS, בריאות שלהם הופיעו חורים שמזכירים חלת דבש. פגיעות דומות כבר מוצגות אצל שורדי התפרצות הקורונה", הדגיש עוד פרופ' פרימן.

ההנחה היא שה"חורים" נוצרו עקב התגובה ההיפראקטיבית של המערכת החיסונית. היא גרמה לצלקות בריאות, המגינות עליהן אבל גם מקשיחות את הרקמות. במקרים כאלה, החולים זקוקים למערכות סיוע לנשימה שלהם. בתוך כך, הדלקת לקרומיות שבין שקי האוויר וכלי הדם בריאות חדירים יותר כך שנגרמת התמלאות של הריאות בנוזל, מה שמשפיע על יכולתן להתחמצנות הדם (oxygenate blood). "במקרים החמורים, הנוזל מציף את הריאות ומקשה על החולה לנשום ומצב כזה מסתיים במוות", הסביר עוד פרופ' פרימן.

בהתפרצויות ה-SARS וה-MERS, שגם הן התחוללו בגלל נגיפים ממשפחת הקורונה, כמעט רבע מהחולים גם סבלו משלשולים, שזו בעיה מובהקת של פגיעה מנגיפים שמקורם בבעלי חיים (zoonotic coronoviruses). כרגע, עניין זה לגבי חולי ה-COVID19 עדיין איננו ברור מאחר שתסמינים גסטרו-אינטסטינלים אלה – שלשולים וכאבי בטן – דווחו רק אצל מעט מאוד מקרים ואלה נחשבים כרגע לנדירים ביותר. עם זאת ידוע שהנגיף מסוגל להגיע גם למערכת העיכול כיוון שבעת שהוא חודר לגוף הוא "מחפש" דרכי גישה קלות להתפשטותו. אלה הם בדרך כלל חלבוני הקולטנים בתאים וכאשר הנגיף מזהה קולטן שמתאים לחדירה קלה דרכו, הוא משתמש בו כ"דלת כניסה".

פרופ' אנה סוק-פונג-לוק (Anna Suk-Fong Lok), סגנית דיקן למחקר קליני בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מישיגן, לשעבר נשיאת האיגוד האמריקאי לחקר מחלות כבד, אמרה כי נגיפי קורונה מסוגלים לחדור למעיים, לשגשג בהם וגם לגרום נזק לכבד. אלא שבשלב זה עדיין לא ברור אם ה-COVID19 אכן מסוגל להגיע לכך. עם זאת ייתכן שהוא עלול לגרום לפגיעה בדם וגם זאת בהתבסס על מחקר מ-2014  שפורסם בכתב העת לרפואה פנימית Annals of Internal Medicine והראה ש-92% מחולי ה-MERS הציגו לפחות בעיה נוספת אחרת מחוץ לריאות – בכלל זה פגיעה באנזימי הכבד, ירידה בספירת תאי דם לבנים ובטסיות וגם לירידה בלחץ הדם.

במקרים החמורים ביותר של חולי COVID19 נראתה "סערה ציטוקינית" נרחבת שעלולה לגרום לפגיעה רב מערכתית אבל זה קרה כשלנדבק בנגיף היו מחלות רקע קודמות כמו מחלת לב וסוכרת.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
18.02.2020, 00:27

אם הפרופ' האפידמיולוג מהונגקונג צודק בחששותיו, כי אם המגיפה לא תרוסן ( בידוד, חיסונים, תרופה לנגיף) היא עלולה להדביק 60% מתושבי כדור הארץ. מספר בני האדם הינו בערך 7 מיליארד. ו60% הם 4.2 מיליארד.ואם אחוז התמותה הינו 1% הרי שעלולים למות 42 מיליון בני אדם ,חס וחלילה!!.מספר זה מזכיר את מספר המתים במגיפת השפעת הספרדית ב1918 שנאמד בין 40 ל100 מיליון בעולם.

18.02.2020, 01:06

ואם אחוז התמותה הינו 2% ,הרי שימותו 84 מיליון.