מקרה השבוע

תיאור מקרה: טיפול מציל חיים לילדה שהגיעה משותקת ל"מאיר"

נערה בת 14 הגיעה ליחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים מאיר בכפר סבא עם תחושות של חולשה, כאבי ראש ואובחנה כחולה במחלה אוטואימונית נדירה

ד"ר דגנית אדם- כהן, מנהלת יחידת טיפול נמרץ ילדים בבית החולים מאיר. מתן נוגדנים לא הוביל לשיפור

נערה בת 14 הגיעה לפני כשבועיים ליחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים מאיר בכפר סבא עם תחושות של חולשה, כאבי ראש ואובחנה בהמשך כחולה בתסמונת גיליאן ברה – מחלה אוטואימונית נדירה שבה הגוף תוקף את עצמו. המחלה מאופיינת בשיתוק של כלל השרירים בגוף, ביניהם גם הסרעפת ומחייבת הנשמה.

ד"ר דגנית אדם-כהן, מנהלת יחידת טיפול נמרץ ילדים, קיבלה את הנערה והחלה לטפל בה. בתחילה ניסתה הליך של מתן נוגדנים, אולם בהעדר שיפור, פנתה ד"ר אדם-כהן לצוות רב מקצועי המונה את פרופ' מרטין אליס, מנהל המחלקה ההמטולוגית ובנק הדם, ד"ר קרן גבע וד"ר מיקי הרגיל, והוחלט על הליך המכונה "פלזמה פרזיס". לטובת ההליך, התבקש ד"ר אלכסנדר אוסניס, האחראי על התחום בבנק הדם ב"מאיר", להתחיל במתן הטיפול.

הפלזמה היא נוזל הזורם בכלי הדם ומהווה כ-55% מנפח הדם. כ-90% מהרכב הפלזמה הם מים, ושאר הרכיבים כוללים חלבונים, אימונוגלובולינים, מלחים ועוד. בפלזמה פרזיס, דמו של החולה מוצא דרך צנתר שהוחדר מבעוד מועד, והפלזמה מופרדת מתאי הדם באמצעות מכשיר מפריד תאים. לאחר הפרדת הפלזמה מתאי הדם, היא מסולקת בשלמותה ולא מוחזרת למטופל. כחלק מתהליך ההחזרה, ניתנים לחולה גם חלבונים נוספים ותרופות למניעת קרישת דם.

ד"ר אלכסנדר אוסניס מבנק הדם, בית החולים מאיר. "אחרי הטיפול הראשון, הילדה החלה להזיז אצבעות"

מדובר באמצעי טיפולי חשוב במחלות אוטואימוניות, בהן הגוף מייצר נוגדנים כנגד איבריו שלו. באמצעות תהליך זה, הנוגדנים הגורמים למחלה מוסרים מהפלזמה של החולה. פלזמה פרזיס הוא חלק מהטיפול במגוון מחלות, ובכלל זה מחלות ראומטולוגיות, המטולוגיות ונוירולוגיות. תהליך זה מהווה חלק מהמערך הטיפולי במחלות נוירולוגיות כגון תסמונת גיליאן ברה (Guillain Barre syndrome), מיאסטניה גרביס (Myasthenia gravis) ועוד. משך הטיפול משתנה בהתאם למצב הקליני ולסוג המחלה. בדרך כלל יינתנו מספר טיפולים, אחת ליומיים. משך כל טיפול כשעתיים ומהלכו מחייב כי החולה ישכב במיטתו.

"פלזמה פרזיס הוא תהליך שבו שואבים את הדם במטרה להפריד אותו למרכיביו השונים, ולבודד את המרכיב ממנו רוצים להיפטר. במחלות אוטואימוניות יש פעילות יתר של מערכת החיסון, שבאמצעות הפרדת הדם למרכיביו השונים, ניתן להפחית אותה פעילות יתר עד שמגיעים לתוצאה שבה הגוף 'רגוע' ולא פועל לייצור יתר של נוגדנים התוקפים את הגוף", הסביר ד"ר אוסניס.

"תסמונת גיליאן ברה היא מחלה נדירה בקרב ילדים, אך הבשורה הטובה היא שרוב הילדים מחלימים באופן מלא וללא הישנות המחלה. כשפגשתי את הילדה, היא היתה מונשמת וללא יכולת להזיז את קצות האצבעות.

"זו היתה הפעם הראשונה שהענקנו את הטיפול הזה לילדה. הגעתי לטיפול נמרץ ילדים עם המכשיר", סיפר ד"ר אונסיס, "חיברנו את הילדה והתחלנו את הטיפולים במרווחים של יום. אחרי הטיפול הראשון, היא החלה להזיז אצבעות. אחרי הטיפול השני, הצליחו לנתק את הילדה מההנשמה והיא התחילה לאכול קרטיב. אחרי הטיפול השלישי, היא הזיזה גם את הרגליים והתחילה לדבר ואפילו הלכה לאכול המבורגר ברחבת בית החולים".

נושאים קשורים:  ד"ר דגנית אדם-כהן,  ד"ר אלכסנדר אוסניס,  פלזמה פרזיס,  תסמונת גיליאן ברה,  פרופ' מרטין אליס
תגובות
28.02.2020, 17:51

תבורכו על הצלת הילדה

29.02.2020, 21:58

נדירה בילדים?
במבוגרים היא נדירה יותר, כל פנימאי או נוירולוג ראה כמה כאלו.

אנונימי/ת
02.03.2020, 15:38

*

אנונימי/ת
08.03.2020, 21:37

נדיר? אני כמתמחה בילדים ראיתי חמישה מקרים ...