נגיף הקורונה

מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו מעדיפים להגזים לחומרה ולדחות את הגעת הנגיף"

אזהרת מסע לאיטליה בעקבות התפשטות הנגיף – תיכלל בחובת הבידוד עבור השבים לארץ ושהו בה החל מ-16 בפברואר | ה-WHO מצביע על נקודת מפנה מדאיגה: יותר מקרים חדשים מחוץ לסין

מגיפת הקורונה, מילאנו, פברואר 2020. צילום: praszkiewicz/ שאטרסטוק

עליית מדרגה בהנחיות היומיומיות של משרד הבריאות בכל הנוגע לנגיף הקורונה: אמש (ד') הודיע המשרד כי הוא קורא לישראלים שלא לטוס לאיטליה עקב התפרצות הנגיף, "לשקול נחיצות טיסות לחו"ל באופן כללי וכן שגם איטליה תיכלל בחובת הבידוד עבור השבים לארץ".

החל מיום א', על פי צו חדש, גם כל החוזרים מאיטליה ושהו בה החל מ-16 בפברואר ולאחר מכן, לא רק באזורים הצפוניים שהם עתה מוקדי ההתפרצות הנרחבים ביותר במדינה זאת אבל גם בדרומה (נאפולי, סיציליה) וכן בטוסקנה - יידרשו להימצא בבידוד בבתיהם במשך השבועיים הבאים.

ההנחיות הקודמות ואזהרות המסע הוצאו לגבי יפן, תאילנד, דרום קוריאה, סינגפור, סין, הונג-קונג ומקאו וגם החוזרים מהן נצטוו להיכנס ל-14 ימי בידוד ביתי.

שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "לא לנסוע לאיטליה. צילום: פלאש 90

במשרד הבריאות הסבירו כי הערכת המצב היא שיש סיכוי גבוה שהתחלואה התפשטה באזורים נוספים באירופה וגם במקומות רבים אחרים בעולם. "מסיבה זאת מומלץ להימנע מנסיעות לכינוסים ולהתקהלויות בינלאומיות אחרות, ובכלל זה גם לנסיעה לאירועים בעלי אופי דתי שבהם מתכנסים אנשים ממדינות רבות. כמו כן מומלץ להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל". לעניין זה עדיין אין הבהרה משום שבימים הקרובים אמורים להתקיים בישראל כמה כנסים רפואיים שאליהם הוזמנו אורחים מחו"ל.

אמש גם הודיע משרד הבריאות כי במסגרת הפעולות להקטנת סיכון להידבק, נוספה המלצה חדשה: חולים במחלה מידבקת נקראו שלא להשתמש בתחבורה ציבורית ולהישאר בבית, "אם אינם חשים בטוב" ולא לשלוח ילדיהם למסגרות לימוד יומיות, בנוסף לקריאה להקפיד על כללי היגיינה מחמירים.

ההנחה היא כי אם יופרו ההנחיות למניעת הפצת הנגיף, הסביבה תזוהם ואז יהיה קשה לבלום את התפשטות התחלואה. החשש הוא שיתגלו בארץ מקרים רבים מיכולתה של מערכת הבריאות לתת להם מענה מהיר ויותר חולים קשים ומורכבים עלולים להציף את בתי החולים.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר אמש: "עד כה הצלחנו למנוע כניסת הנגיף לישראל באמצעות ההנחיות המחמירות. לכן, אין רואים כאן לפי שעה מה שקורה באיטליה. אנחנו לא מאמינים שנצליח במאה אחוז אבל רוצים להרוויח זמן נוסף כדי להשלים את היערכות בתי החולים".

כל ההנחיות החדשות מבטאות את מאמצי מערכת הבריאות בישראל לנסות ולהישאר ברשימת המדינות שבהן אין הדבקה מקומית ואין התפשטות של הנגיף. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, התבטא בהקשר זה אמש באולפן ערוץ 12: "אנחנו מעדיפים להגזים לחומרה וכך לדחות ולמתן ככל שניתן את סף התפשטות הנגיף בתוככי ישראל ובכך גם להקטין עומסים אפשריים שיוטלו על מערכת הבריאות".

בהודעה הרשמית של משרד הבריאות נמסר: "הממשלה הוציאה אזהרת מסע כוללת לאיטליה ולנוכח התחלואה שם אנו קוראים לתושבי ישראל שלא לנסוע עתה לאיטליה.

"בנוסף, בכוונת משרד הבריאות להנחות כי החל מיום א׳, כל מי שחזר מאיטליה ב-14 הימים האחרונים, נדרש להיות בבידוד ביתי עד להשלמת 14 יום ממועד חזרתו לישראל. המועד האמור נועד בין היתר לתת מספיק זמן לאיטלקים השוהים בארץ לצאת באופן מסודר.

"הערכת המצב במשרד הבריאות היא שיש סיכוי גבוה לכך כי התחלואה התפשטה באזורים נוספים באירופה וגם במקומות רבים אחרים בעולם. על כן משרד הבריאות קורא לציבור לשקול נחיצות נסיעות לחו״ל באופן כללי - מעבר לחובת הבידוד לשבים ממדינות ספציפיות.

"נוסף על האמור: יש להימנע מנסיעות לכנסים, כינוסים והתקהלויות בינלאומיות אחרות ובכלל זה גם נסיעה לאירועים בעלי אופי דתי שבהם מתכנסים אנשים ממדינות רבות. כמו כן, יש להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל. ההנחיות המפורטות יועלו לאתר המשרד".

עד כה בארץ נמצאים בבידוד ביתי 1,759 ישראלים, מהם 912 השלימו בדיקות וכולם נמצאו שליליים לנגיף. אחד משני הנוסעים הישראלים שהיו על ספינת הנופש ביפן ונכנסו לבידוד ב"שיבא" מיד בשובם לארץ נמצא שלילי לנגיף בבדיקות שעבר (שתי בדיקות עד כה) והבוקר ישלים בדיקה נוספת, מכריעה.

כרגע ידוע עדיין רק על שני מקרים מאומתים של נגיף הקורונה אצל שניים מהישראלים ששהו על ספינת הנופש "דיימונד פרינסס" ביפן. ד"ר בעז לב, ראש הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות, סבור כי "תמונת המצב שמסתמנת היא, ככל הנראה, פנדמיה - כלומר התפשטות של המגיפה בקצב מהיר. לכן, מה שעומד לנגד עיני המשרד הוא בראש ובראשונה בריאות הציבור והגנה על קבוצות בסיכון מוגבר, בייחוד קשישים ואנשים עם מחלות רקע ומערכת חיסונית מוחלשת".

אזהרת המסע של משרד הבריאות דרמטית במיוחד משום שישראל תהיה בכך למעשה למדינה הראשונה בעולם הממליצה לאזרחיה שכלל לא לטוס עתה לחו"ל.

אתמול אמר פרופ' גרוטו, השוהה בבידוד ביתי לאחר ששב מיפן ל-ynet: "אנחנו בונים מספר תרחישים אפשריים, גם מבחינת היכולת שלנו להגיב לכך. שיעור ההחלמה המלאה מהנגיף עומד כרגע בעולם על 98%". עוד אמר כי ההנחה היא שמקרי הדבקה בישראל אם וכאשר יופיעו "עשויים להיות דומים לאלה שנרשמו כתוצאה משפעת, אבל בשונה מנגיפי השפעת המשתנים מעונה לעונה, נראה שנגיף הקורונה החדש יציב ולא עבר מוטציות - וזה מה שיקל על ביצוע חיסון לאוכלוסיה כאשר יושלם פיתוחו המהיר של תרכיב חיסון כזה".

פרופ' גרוטו הוסיף כי הסיבה להתפרצות הנגיף במדינות מסוימות – ועדיין לא באחרות - עדיין לא ברורה אך קשורה כנראה בנוכחותם של מה שמכונה "מפיצי-על" ובתנאי הסביבה. אנשים מסוימים יכולים להדביק עשרות אחרים סביבם וזה כנראה מה שקרה בספינה ביפן ועתה גם באיטליה. "במקרה של הספינה", אמר, "זו היתה סביבה שיוצרת תנאים מצוינים להתפתחות מגיפה והתרבות הנגיף" .

דוגמא עכשווית: המקרה של אדם שהגיע מאיטליה למלון באתר נופש בטנריף, האיים הקנריים. כאלף נופשים הוכנסו שם לבידוד. בשלב זה החקירה האפידמיולוגית של המקרה לא הסתיימה ותוצאותיה אינן ידועות, "אך במידה שמקרה שכזה יתרחש בישראל", אמר פרופ' גרוטו, "ייתכן שמשרד הבריאות ינהג באותה הצורה. בהחלט יכול להיות שנצטרך לסגור בניין שלם או חלק מיישוב לצורך בידוד נרחב. זו אפשרות שאנו דנים בה".

בעקבות התפשטות הנגיף באיטלה, בוטל השבוע פסטיבל המסיכות בונציה. צילום: cpt.kama/ שאטרסטוק

יש לציין כי תגובתן אל ההתפרצות הנוכחית של מערכות בריאות שונות בעולם היתה הפעם הרבה יותר מהירה מאשר בהתפרצויות קודמות שהתרחשו מאז תחילת המאה ה-21.

בארה"ב דווח אתמול שהדעה ההולכת להתגבש כקונצנזוס בקרב האפידמיולוגים היא שככל הנראה התוצאה מההתפרצות הנוכחית היא שמעתה והלאה יתייחסו למחלה שהנגיף הזה מחולל כאל מחלה עונתית חדשה והנגיף ייחשב ל"נגיף קורונה אנדמי חמישי". בארבע המחלות הקודמות שהוגדרו כך, בני האדם לא הצליחו לפתח נגדן חסינות ממושכת. אם כך יקרה גם הפעם, והמחלה לא תמשיך בחומרתה מעבר למה שהיא עתה - מה שמכונה כיום "הצטננות ושפעת עונתית" - ייעשה כבר מהשנה הבאה למשלב של "הצטננות, שפעת ו-COVID19 עונתית". ברוב המקרים היא גם לא תהיה מסכנת חיים ובכך הנגיף החדש הוא "אתגר היסטורי בכל הנוגע להכלה עבור הרפואה", כפי שהתבטא אחד המומחים בארה"ב.

הערכה נוספת: סיכוי ניכר שרוב האנשים שידבקו בנגיף יהיו א-תסמיניים. לשם השוואה: בשפעת 14% מהנדבקים בנגיף הם א-סימפטומטיים.

אתמול מיהר ה-WHO לציין כי לראשונה "הופיעו יותר מקרים חדשים של קורונה במדינות שמחוץ לסין לעומת אלה שחלו בסין עצמה". ארגון הבריאות העולמי סימן זאת כ"נקודת מפנה מדאיגה במאבק בהתפשטות הנגיף".

ה-WHO ציין כי הזינוק המפתיע במקרים באיטליה, באיראן ובדרום הוא מדאיג מאוד וכן שנרשמו מקרים בעוד מדינות שלא היו עד אתמול ברשימת נפגעי הנגיף, ביניהן: אישה בת 38 שהגיעה לסלוניקי, יוון, משהות בצפון איטליה – מקרה ראשון ביוון; מקרה ראשון של בן 61 המאושפז בסאו-פאולו, ברזיל והוא מקרה מאומת ראשון ליבשת אמריקה הלטינית כולה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מגיפה,  משרד הבריאות,  אזהרת מסע,  בידוד,  התפשטות מחלה,  פרופ' איתמר גרוטו,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות

98% סיכויי החלמה !!! מספר שמסביר הכל.

אנונימי/ת
28.02.2020, 09:49

אין ספק שהגזמתם. נדע את זה עוד בערך חודשיים באביב אחרי שבזבזתם מיליונים מיותרים.

אנונימי/ת
28.02.2020, 09:58

מובילי מדיניות בריאות בארץ ובעולם כשלו שוב ובגדול. לא מפתיע. לא מדובר באנשי מדע. פוליטיקאים ממונים.
כמה זמן לוקח לרצף גנום של וירוס שפעת חדש? כמה זמן לוקח לפתח לו חיסון במעבדה? כלום. ימים. על ידי מסטרנט בביולוגיה במעבדה סוג ג.
מדוע לא ניתן לחשוב מחוץ לקופסא פעם אחת.
כל כמה שנים יתפתח זן חדש של וירוס שפעת. מדוע לא לתכנן נוהל מסודר של פיתוח חיסון ואישורו הרגולוטורי לאחר נסויים בבני אדם בפחות מחודש? למה לבזבז מיליונים על התמגנות מיותרת ולצאת ממגננה למתקפה?

אנונימי/ת
28.02.2020, 10:49

רק שהיעילות של חיסון נגד שפעת היא בהתאם...

אנונימי/ת
28.02.2020, 13:51

לא ברור בכלל מאיפה דבריך מגיעים.
אני מפנה אותך למכתבו של פרופ' רק בגיליון זה המצביע על העובדה כי עד היום לא הצליחו לפתח חיסון למשפחת הנגיף המדובר (אבולה, סארס).
אולי להגזים בטוקבק ניתן לעשות בקלות ע"י מסטרנט בביולוגיה במעבדה סוג ג.

אנונימי/ת
28.02.2020, 23:24
28.02.2020, 18:08

ידיד יקר שלי , ד"ר מיכאל קפלן , רופא עיניים,נאלץ היום להיכנס לבידוד בביתו בהוראת משרד הבריאות וקופת החולים מכבי. בנו ואשתו של חולה הקורונה שהגיע מאיטליה( בעל חנות הצעצועים ה"פיראט האדום" באור יהודה).ביקרו בסניף מכבי בקניותר בנס ציונה,וכן במרפאת העיניים שם . . אני דיברתי עם ד"ר קפלן טלפונית ווידאתי את נכונות הידיעה.

אנונימי/ת
29.02.2020, 18:43

הגיע הזמן שיהיו רופאים במשרד הבריאות

אנונימי/ת
29.02.2020, 22:04

היפוכונדריה,
אין הסבר אחר...