מחקרים

בחינת ההימצאות והגורמים הקשורים לתסמונת פוסט-COVID חריפה במצרים

תוצאות מטה-אנליזה שנערכה במצרים הדגימו את ההימצאות הגבוהה של תסמונת פוסט-COVID חריפה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת The Egyptian Journal of Internal Medicine, ביקשו החוקרים לחקור את השכיחות וגורמי הסיכון של תסמונת פוסט-COVID חריפה (PACS) בקרב מטופלים ששרדו.

החוקרים ערכו סקירה ספרותית מקיפה על פי הנחיות PRISMA כדי לזהות מחקרים שפורסמו במצרים שתיעדו תסמינים, סימנים ותוצאות שלאחר החלמה מ-COVID-19 בקבוצות חולים. התוצאות דווחו, בהתבסס על מודל ההשפעות האקראיות, כפרופורציות (%) ויחסי סיכויים עם רווח בר סמך של 95%.

סך של 16 מחקרים עם 3,097 מטופלים וטווח גילאים של 3 עד 94 שנים נכללו בניתוח.

תוצאות המחקר הדגימו הימצאות מאוחדת גבוהה של 78.3% עבור מטופלים ששרדו COVID-19 שחווים לפחות תסמין מתמשך אחד, ללא קשר למצב האשפוז. בסך הכל דווחו 54 תסמינים או מצבים קליניים בקרב השורדים. התסמין הנפוץ ביותר שדווח היה עייפות, שהשפיעה על כמחצית מכלל השורדים (48.1%). כאבי עצמות או מיאלגיה, אנורקסיה, חרדה, קוצר נשימה ודיכאון היו גם בין התסמינים השכיחים ביותר שדווחו, ב-32.9%, 32.8, 31.5, 19.9 ו-19.5, בהתאמה. ההימצאות המאוחדת של פיברוזיס ריאתי (PCPF) לאחר COVID בקרב שורדים מאושפזים הייתה 40%. המחקר מצא שנשים, COVID חמור, ונוכחות של כל תחלואה נלווית היו גורמי סיכון בלתי תלויים ל-PACSי(P < 0.05). החוקרים מצאו גם דיווח יחיד על סוכרת לאחר COVID, שבץ מוחי, מיגרנה והפרעות קרישיות עיניים.

החוקרים סיכמו כי ההימצאות הגבוהה של פיברוזיס ריאתי לאחר COVID-19 והפרעות פסיכולוגיות, במיוחד חרדה ודיכאון, היא סיבה לדאגה. עדיין יש צורך במחקרים גדולים יותר עם תקופת מעקב ארוכה יותר כדי לאשר את הממצאים הללו ולחקור גורמי סיכון פוטנציאליים אחרים ומשנים של תסמונת פוסט-COVID.

מקור:

Azzam, A., Khaled, H. Exploring the prevalence and factors associated with post-acute COVID syndrome in Egypt: a systematic review and meta-analysis. Egypt J Intern Med 35, 67 (2023). https://doi.org/10.1186/s43162-023-00252-x

נושאים קשורים:  מחקרים,  19-COVID,  פוסט קורונה,  מצרים,  גורמי סיכון
תגובות